18 października obchodzony był Dzień Poczty Polskiej oraz Dzień Listonosza.
Z tej okazji nasze świetliczaki zapoznały się ze specyfiką pracy tej grupy zawodowej. Przybliżone zostały im pojęcia takie jak list, pocztówka czy znaczek. Dowiedzieli się również, jak zaadresować list, tak aby dotarł on od nadawcy do adresata. Zwieńczeniem zajęć, było zaprojektowanie swoich własnych pocztówek, które po skończonych zajęciach zostały wywieszone w naszej galerii znajdującej się na korytarzu szkolnym.
Światowy Dzień Owoców i Warzyw
to międzynarodowa inicjatywa mająca na celu podniesienie świadomości społecznej o zdrowym odżywianiu, bogactwie witamin i źródle minerałów w owocach oraz warzywach. Pierwsze obchody miały miejsce w Nowej Zelandii 18 października 2013 roku, gdzie stowarzyszenie „5+ A Day” zorganizowało liczne inicjatywy mające na celu zachęcenie ludności (dzieci w szkołach, młodzież w szkołach średnich i na uniwersytetach, dorośli w świecie pracy) do spożywania większej ilości świeżych owoców i warzyw.
W świetlicy szkolnej odbyliśmy podróż na ryneczek zdrowych owoców i warzyw. Gośćmi honorowymi były bardzo ciekawskie strachy polne – Pan i Pani Rolnik, które miały wiele pytań do uczniów. Trening zmysłu wzroku, węchu i dotyku sprawił świetliczakom wiele radości. Poznane kształty, kolory i zapachy z pewnością pozostaną z nami na długo. Na warsztatach prozdrowotnych o bogactwie witamin i źródle minerałów w ramach Projektu Edukacyjnego pt.: „Zdrowe życie i pierwsza pomoc”, we współpracy ze szkolną biblioteką, uczniowie obejrzeli ciekawe książki, encyklopedie oraz odpowiadali na zagadki z magazynu dla dzieci pt.: „Świerszczyk”. Kolorowe witraże i plakat o smacznym jedzeniu zostanie miłym wspomnieniem po piątkowym spotkaniu.
„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż mi, a zapamiętam,
pozwól mi zrobić, a zrozumiem.”
Konfucjusz
Wyobraź sobie ciemność… mimo szeroko otwartych oczu… mimo blasku słońca, którego ciepło czujesz na twarzy… wyobraź sobie, że stałeś się osobą niewidomą…
Na warsztatach projektowych pt.: „Jak mówić o niepełnosprawności?” – 15 października – Międzynarodowy Dzień Białej Laski, uczniowie poznali podział osób mających niepełnosprawność narządu wzroku – na osoby niewidome, ociemniałe, szczątkowo widzące i niedowidzące.
W ramach współpracy z Biblioteką Miejską w Centrum Agora świetliczaki otrzymały niezwykłą bajkę oraz możliwość odczytania jej palcami w Alfabecie Braille’a. Wysłuchali historię powstania Białej Laski jako znaku osób niewidomych, a także głuchoniemych.
Podczas zajęć świetliczaki przeniosły się świat ciemności. Z zakrytymi oczami, kierowani przez innych, wyciągali różne przedmioty z pudełeczka. Zadaniem uczniów było uruchomienie pozostałych zmysłów, aby odgadnąć co wylosowali. Następnie wyruszyli na teren szkoły, próbując pokonać tzw. bariery architektoniczne – długie korytarze i schody, w asyście opiekuna do osób niewidomych. Dziecięcy przewodnik miał wspierać, towarzyszyć i wydawać konkretne oraz jasne wskazówki, dbając przy tym o zdrowie i bezpieczeństwo swojego kolegi.
Powrót do świata jasności i kolorów był emocjonującym momentem, uczniowie opowiedzieli jakie sytuacje sprawiły im trudność, odczucie zagubienia i niemocy oraz kiedy poczuli ulgę i satysfakcję z bliskości drugiej osoby.
Na zakończenie warsztatów dzieci pokolorowały ważną postać – psa przewodnika, który zastępuje oczy osobie niewidomej.
eTwinning
Czy możliwe są spotkania naszych świetliczaków z uczniami z Rumunii, Słowenii czy Grecji? TAK! Dzięki programowi Unii Europejskiej eTwinning, którego celem jest umożliwienie zdalnego - czyli po prostu internetowego - kontaktu między szkołami z wielu państw europejskich.
Rozpoczęliśmy nasz projekt "Przygoda w muzeum". Na dobry początek stworzyliśmy mapę myśli, by móc z dziećmi z zagranicy porównać ich spojrzenie na temat sztuki muzealnej.